Dzielenie się wśród pracowników
„Jeżeli samo spisanie wskazówek byłoby wystarczające, biblioteki nie musiałyby mieć dołączonych do siebie pozostałych części uniwersytetów.” – Judith Martin, Washington Post

Nasze badanie jest przekrojowe i wielopoziomowe, ponieważ chcemy jak najlepiej uchwycić rzeczywistość działania firm.

Przekrojowe – pytamy o zagadnienia dotyczące firmy oraz samych pracowników.

Wielopoziomowe – zbieramy informacje od pracowników (w czasie – około 20 minut), ich przełożonych (około 15 minut) oraz szefa firmy (około 10 minut). W naszych analizach będziemy uwzględniać jak kontekst pracy pracowników (np. klimat panujących w ich dziale lub dzielenie się przełożonego) wpływa na ich zachowania oraz wyniki.

W pytaniach kierowanych do pracowników i ich przełożonych analizujemy następujące obszary:

Obszar 1. Warunki panujące w organizacji:

  • ocena klimatu organizacyjnego w zakresie klimatu współpracy, bezpieczeństwa psychologicznego, otwartości komunikacyjnej;
  • ocena zakresu stosowania działań kadrowych związanych z przywiązaniem organizacyjnym;
  • ocena postrzegania braku czasu;
  • ocena przestrzeni pracy wspierającej interakcje między pracownikami;
  • ocena elastyczności struktury organizacyjnej.

Obszar 2. Motywy przekazywania wiedzy:

  • ocena, które z powodów dzielenia się wiedzą są ważne dla pracownika (od motywacji wewnętrznej do zewnętrznej).

Obszar 3. Intensywność wymiany wiedzy:

  • ocena częstotliwości występowania sytuacji związanych z proszeniem o przekazanie wiedzy;
  • ocena częstotliwości występowania sytuacji związanych z przekazywaniem swojej wiedzy.

Obszar 4. Wyniki pracy pracowników i zespołów:

  • samoocena pracownika;
  • ocena kreatywności pracownika przez przełożonego;
  • ocena wyników, kreatywności i zdolności rozwiązywania problemów zespołów.