Dzielenie się wśród pracowników
„W gospodarce, gdzie jedyną pewną rzeczą jest niepewność, jedynym źródłem trwającej przewagi konkurencyjnej jest wiedza.” – I. Nonaka i H. Takeuchi

Przetrwanie i przewaga konkurencyjna firm coraz mocniej opierają się na zdolności firmy do szybkiego reagowania na potrzeby rynkowe, zmiany zachodzące w strukturze rynku, doskonalenie efektywności działania. Do tego konieczna jest wiedza dotycząca różnych obszarów firmy.  Wiedza ma wartość wtedy, gdy jest jak najszerzej wykorzystywana i udoskonalana. Wiedza zamknięta w dokumencie, głowie, zeszycie nie przynosi korzyści. Wymiana wiedzy między pracownikami i jej współdzielenie daje wartość firmie i przyczynia się do ograniczenia strat (np. utraty wiedzy z pracownikiem, niewykorzystanie okazji, błędnych decyzji).

Dzielenie się wiedzą to forma wzajemnego uczenia się pracowników. Mając w załodze specjalistów (a takich rekrutujemy i rozwijamy) wartością dla nich oraz dla firmy jest zachęcenie ich (wspieranie) by posiadaną wiedzę ekspercką i organizacyjną wzajemnie pogłębiali oraz poszerzali z korzyścią dla siebie i firmy (kreatywne pomysły, innowacyjne wdrożenia, lepsza efektywność).

Łatwo powiedzieć a trudniej zrobić…

Niestety jak pokazują badania pracowników do dzielenia się wiedzą nie można zmusić (będą wtedy manipulować wiedzą) lecz jedynie zachęcić umiejętnie pobudzając i uwzględniając, że dzielenie się wiedzą jest dla pracownika kosztowne (wiąże się z przekazaniem innym swojego cennego zasobu/atutu, nakładem czasu, wystawieniem się na krytykę).

Dzielenie się wiedzą może być wspierane przez technologie informacyjne. Jednak, jak zauważają naukowcy i praktycy nie do przecenienia jest znaczenie innych uwarunkowań organizacyjnych. Chodzi o takie, które pobudzają motywację pracowników (głównie autonomiczną) do wymiany wiedzy i tworzą okazje do tego, by pracownicy dzielili się informacjami i doświadczeniami oraz aktywnie poszukiwali wiedzy w swoim zespole roboczym, ale także poza nim. Szczególnie aby podejmowali samodzielne inicjatywy w tym zakresie – zadawali pytania, przekazywali spostrzeżenia, analizowali zjawiska, czy pytali o radę ekspertów.

Uważamy, że zarządzanie dzieleniem się wiedzą to stwarzanie warunków, w których wymiana wiedzy między pracownikami będzie naturalnie wpisana w rutynę pracy oraz będzie skuteczna (przekazana wiedza zostanie wykorzystana).

Do tej pory, w warunkach polskich niewiele było badań dotyczących wymiany wiedzy przez pracowników, a w szczególności przekazywania wiedzy i proszenia o nią. Naszym projektem badawczym wypełniamy tę lukę. Opierając się na wynikach licznych badań i pracach teoretycznych publikowanych w międzynarodowych czasopismach opracowaliśmy model badawczy oraz rzetelne narzędzie badawcze.

Jednak bez wsparcia i współpracy ze światem praktyków realizacja tego projektu nie jest możliwa. Dlatego liczymy na aktywny udział firm w badaniu zapewniając jednocześnie nasze zaangażowanie.

Zapraszamy do kontaktu: aleksadra.rudawska@usz.edu.pl